Meny
Mountainbike

En efterlängtad disciplin öppnar upp för fler arrangörsmöjligheter

Det blir en ny disciplin, MTB E-bike, inom Svenska Cykelförbundet (SCF) och Svenska Motorsportsförbundet (Svemo). Under pandemiåret som gått har cykelklubbar och motorklubbar runt om i Sverige tillsammans skapat förutsättningar för att kunna tävla på slutna arenor. Både landsvägslopp och MTB-tävlingar har genomförts med mycket lyckat resultat och nu har SCF, i samarbete med Svemo, jobbat fram en gemensam plan för hur motionslopp på MTB E-Bike kan se ut framöver.

Många kanske frågar sig varför köra E-bike? Det blir flera svar på den frågan. Jag själv har kört mycket E-bike under de sista 2 åren och får en känsla av att man flyter fram i skogen och kan ha kul längre tid på grund av att orken inte tryter lika snabbt. Sen har jag även erfarenhet av att köra riktigt hårt på E-Bike och det går verkligen att ta ut sig till max om man vill, säger Malin Lindgren, Tävlingsansvarig MTB, BMX & Trial, Svenska Cykelförbundet.

5 punkter att förhålla sig till för sanktionerat Motionslopp E-Bike:

  • El-motor med Max 250 watt
  • El-motorassistans upp till max 25km/h
  • Endast pedalassistans är godkänt
  • Endast fabriksbyggda E-Bike är godkänt
  • Ålder 17 år och uppåt får delta

Vi tycker det är väldigt positivt med samarbetet och att vi kommit så här långt på den relativt korta tiden. Vi ser fram emot att utöka samarbetet och att cyklister inom Svenska Cykelförbundet och förare inom Svemo kan delta i varandras tävlingar med ett liknande reglemente framöver, säger Tony Olsson, Koordinator för projekt och säkerhet, Svemo.

Användning av elcykel har ökat markant de senaste åren, både i stadsmiljö, men även i andra cykelsammanhang. En förespråkare är till exempel Vätternrundan som tillåter valfri cykel, och då även elcyklar, under sitt motionslopp Vätternrundan 100 km. Vätternrundan 100 ingår i En Svensk Klassiker Tjej och En Svensk Klassiker Korta.

När vi såg hur elcykelanvändningen utvecklades för ett antal år sedan var det naturligt och viktigt att tillåta dem i vårt lopp, Vätternrundan 100 km. Allt utifrån att det är mycket bättre att cykla med elcykel än att inte cykla alls. Det ger också möjlighet för personer att såväl träna som delta tillsammans utifrån olika förutsättningar. En hyggligt tränad kvinna på racer tillsammans med en mindre tränad man på elcykel – vilka möjligheter, säger Gunilla Brynell-Johansson, VD på Vätternrundan.

Från och med 1 juli 2021 kan arrangörer lägga till MTB E-Bike som alternativ i sina motionslopp och samarbetet blir en uppstart inför 2022, då SCF och Svemo hoppas få igång tävlingsklasser och följa andra europeiska länders lyckade framfart.

Läs mer här:

SCF:

Svemo:

Kontakt SCF: Malin Lindgren, Tävlingsansvarig MTB, BMX & Trial, Svenska Cykelförbundet. Mail: Malin.Lindgren@scf.se

Kontakt SVEMO: Tony Olsson, Koordinator Projekt & Säkerhet Svemo. Mail: tony.olsson@svemo.se

 

Fotograf: Eskil Laago