Landsväg

Caroline siktar på att hänga med de stora favoriterna på VM-linje

På VM i Rwanda har vi glädjande nog en formstark damelitcyklist som man har goda skäl att topp tio-tippa. Under onsdagen avverkade Caroline Andersson sitt VM-genrep, linjeloppet Grand Prix de Wallonie mellan Soiron och Namur  med en tidig stor stigning. Det blev ett nytt ensiffrigt resultat för Caroline i form av en sjätteplats – med mersmak. (Uppdaterad version.)

”Jag kör för segern, men det gör jag ju alltid”, sa Caroline Andersson innan loppet i Belgien.

Och det var så nära att den första segern kom i dag. Men formen är fortsatt…mycket god. Med i GP de Wallonie var även två andra svenskar varav VM-meriterade Julia Borgström var med i draget bakom Caroline och de andra fem som spurtade om segern:

  • 1 Shari Bossuyt, AG Insurance – Soudal Team 3:28:32
  • 2 Karlijn Swinkels, UAE Team ADQ +0
  • 3 Elisa Balsamo, Lidl – Trek +0
  • 4 Liane Lippert, Movistar Team +0
  • 5 Usoa Ostolaza, Laboral Kutxa – Fundación Euskadi +0
  • 6 Caroline Andersson, Liv AlUla Jayco +0
  • 20 Julia Borgström, AG Insurance – Soudal Team +0.41
  • 96 Ella Wahlström, CJ O’Shea Racing +5.41

I Stuttgarts Grand Prix helgen som gick satt Caroline med helt perfekt med riktigt bra ben när det sprack av just framför. I Stuttgart var det tuffare konkurrens, men Caroline var med riktigt bra.

”Exakt, jag är ju i VÄLDIGT bra form. I Stuttgarts kriterium var det först en ganska tuff nedförskörning och sedan full rulle uppför, men jag gick med dem. Vi var loss tio stycken innan det sprack av nedför med en kilometer kvar då en cyklist kraschade och blockade hela vägen. Jag satt som åttonde och fick tvärnita. Tur att man klarade sig från en ny krasch men tråkigt att inte få köra om det i spurten med så bra ben…”

Stolpe ut två gånger om. Men på nytt ett solklart ensiffrigt resultat. Visst finns det dippar under den långa säsongen men framför allt påtagligt många ensiffriga resultat. Och just nu känns formen rejält bra.

”Ja, det har självklart känts upp och ner med alla skador men resultatmässigt ändå ett stabilt år. Botten var väl när jag kraschade Girot, kändes dumt. Men samtidigt gav mig den frakturen sex veckor till att bara träna för att vara tillbaka i Romadiet och sedan dess har det varit mycket topp tio.”

Caroline Andersson var bra med i OS-linjeloppet i Paris.

Det här blir första gången inför ett stort mästerskap som du är klart topp tio-kandidat, hur känns det?

”Ja, jag tänkte just på det, topp tio-kandidat inför ett VM. Det känns bra. Visst, jag har aldrig varit det tidigare, men det är en bana som passar mig. Det är en ovanlig situation för mig, men jag är trygg med mina ben just nu.”

Hur viktigt är VM i din säsongplanering med ändå så många stora lopp?

”Jag har ända sedan början av säsongen haft VM som ett stort mål. Jag har flyttat till Andorra så jag är helt acklimatiserad med höjden efter alla intervaller där. Jag har förberett mig så bra jag bara kan; spenderat mycket tid där. För mig blir det ju att komma ner över 300 meter i höjd gentemot Andorra”, säger Caroline – och med Jenny Rissveds VM i färskt minne är det ju ett bevis på att den detaljen kan vara rejält bra då Zermatt och Cransmontana ligger på ungefär samma höjd som Rwandas huvudstad Kigali.

De flesta av dina konkurrenter har ett helt lag omkring sig medan du kommer till start utan hjälpryttare, vad betyder det?

”Fördelen är att man har mycket mindre ansvar. Jag kan följa de stora lagen. Nackdelen är att man kan spela taktiskt med många lagkamrater. Jag kan ju inte offra allt i ett tidigt bryt. Men nu när VM går på  en så här hård och kuperad bana i Rwanda tror jag på hård fart från start. Då har jag inte lika mycket nytta av hjälpryttare. Det gäller mer att benen och vara där. Jag vet att jag har nivån att kunna köra med de stora favoriterna”, säger Caroline Andersson.

”Sedan gäller det att spela det kallt…det är ändå bara en cykeltävling där nästan vad som helst hända. Men jag siktar att ha en bra position när det ska avgöras och har i alla fall förhoppningar på att lyckas göra ett toppresultat…”’

Några av de vassa placeringarna 2025

  • 4 Navarra Elite Classics – Spanien
  • 4 Clásica de Almería – Spanien
  • 5 Kreiz Breizh Elites – Frankrike
  • 5 etapp, Tour de Romandie – Schweiz
  • 9 Classic Lorient Agglomération – Frankrike
  • 7 på en etapp i Schweiz runt
  • 4 sammanlagt, Gracia-Orlová och två tredjeplatser på etapper med landslaget – Tjeckien
  • 9 Grand Prix Stuttgart & Region – Tyskland
  • 6 Grand Prix de Wallonie, nu senast – Belgien
  • 11 sammanlagt i säsongspremiären Setmana Ciclista Volta de la Comunitat Valenciana, började med placeringarna 6, 9 på de första etapperna – Spanien

Hur förklarar du alla dessa ensiffriga resultat trots ett skadefyllt år?

”Ja, det har varit ett väldigt speciellt år; på ett sätt bra år men också ganska mycket allvarliga skador. Egentligen tre stora skadeperioder. Men jag har också teamet omkring mig som gör att det är lättare att komma tillbaka, bra läkarvård”, säger Caroline Andersson som också har haft en mycket större roll i Liv AlUla Jayco än förra året.

Kolla in en intervju med Caroline Andersson som gjordes i Cykelstudion by SCF under våren:

Återstående VM-lopp för svenska laget i Kigali

  • 25 september: Linjelopp U23 dam. Det är tuffa banor i Kigali; 119,3 kilometer med 2435 höjdmeter att klara av. Svenskar: Karin Söderqvist (övre bilden till höger) och Stina Kagevi.
  • Loppet startar 13.05.
  • 26 september: Linjelopp herrjunior med Elias Wändel, Vilgot Reinhold. Samma bana som damernas U23 119,3 kilometer med 2435 höjdmeter.
  • 26 september: Linjelopp U23 herr med Jakob Söderqvist. På de 164,6 kilometerna finns 3 350 höjdmeter att klara av.
  • 27 september: Linjelopp damer elit med Caroline Andersson. Samma bana som U23 herr; 164,6 kilometer med 3 350 höjdmeter.
  • U23 och seniorelit sänds på Eurosport/ HBO Max med svensk kommentator, där Roberto Vacchi kommenterar söndagens linjelopp i damelit. Loppen streamas också med engelsk kommentator på Discovery+ och de lopp som inte sänds där finns på UCI:s Youtubekanal.

Text: Tomas Larsson/SCF
Foto: Luca Bettini/ Sprintcycling Agency och SCF