
Edvin Lindh tappade kedjan men världsmästaren är nöjd inför 2026
Världscupfinalen i XCE gick inte helt som planerat för Edvin Lindh, med flera tekniska problem under tävlingsdagen i Barcelona. Nu är han ändå inspirerad att ta lite vila och sedan påbörja en tuff vinterträning inför 2026 – med den ikoniska regnbågströjan och vetskapen om att konkurrensen i XCE-världscupen blir allt skarpare.
Deltävlingen vid Montjuïc i Barcelona är en klassiker inom XCE och körs på en bana som gynnar startsnabba och aggressiva åkare som är villiga att skapa sina egna omkörningsmöjligheter.

”Historiskt sett är det inte en bana som passar mig särskilt väl, då jag föredrar öppnare och mer fysiskt krävande banor”, säger Edvin Lindh.
Det inledande kvalet resulterade i en fjärdeplats för Edvins del. Trots att han har vunnit merparten av iTT-kvalen de senaste två säsongerna var han nöjd med det.

”Fokus låg på att minimera risktagningen under åket. Bara några minuter innan åttondelsfinalen upptäcktes dock en stor reva i mitt bakdäck som uppstått under uppvärmningen. Med hjälp av storebrorsan Axel, som var på plats och assisterade mig, lyckades vi åtgärda problemet med bara några enstaka minuter kvar till start. Jag tog mig därefter vidare till kvartsfinalen, men där tog flytet slut”, berättar Edvin Lindh.
Han ställdes i ett extremt tufft kvartsfinalheat med tanke på att han ändå var seedad fyra. Det fanns två före detta världsmästare bland de tre konkurrenterna, så det var redan på förhand en utmaning att ta sig vidare.
”Tyvärr fick jag aldrig se hur heatet skulle utveckla sig, då jag tappade kedjan ut på andra varvet – vilket satte ett abrupt stopp för årets världscup.”
Världscupavslutningen XCE i Barcelona
- 1 Lorenzo Serres, Frankrike
- 2 Louis Krauss, Tyskland
- 3 Simon Gegenheimer, Tyskland
- 4 Jakob Klemencic, Slovenien
- 5 Riyadh Hakim Bin Lukman, Singapore
- 13 Edvin Lindh, Sverige
Edvin Lindh slogs ut tidigt samtidigt som närmast jagande i totalen, hemmacyklisten Lorenzo Serres, körde väldigt bra. Samtidigt hankade sig närmaste konkurrenten uppåt, snabbe Jeroen van Eck, vidare till semi. Därmed tappade förra årets världscupvinnare till en fjärdeplats i cuptotalen men han höll meriterade, mustaschprydda muskelpaketet Simon Gegenheimer bakom sig.

Världscupen XCE totalt 2025
- 1 Jakob Klemencic, Slovenien 459
- 2 Lorenzo Serres, Frankrike 385
- 3 Jeroen van Eck, Nederländerna 351
- 4 Edvin Lindh, Sverige 334
- 5 Simon Gegenheimer, Tyskland 316
Edvin Lindh har delvis åkt på ”förbannelsen” med att köra i världsmästartröja med en del stolpe ut ända sedan SM i Norrköping. Men regnbågströjan var det överlägset största målet för Edvin Lindh inför 2025 och han kämpade sig till en delseger i världscupseger i den. Det var i Brasilien och känslan i kroppen var helt tvärt emot den på VM då nästan allt bara flöt på.
”De här två avslutande helgerna blev en trist avslutning på en annars extremt framgångsrik säsong, som bland annat bjudit på världsmästartitel och nya världscupsmedaljer. Samtidigt är det på sitt sätt skönt att se att XCE-fältet håller så pass hög nivå att allt verkligen måste stämma för att man ska kunna prestera – det är en motiverande tanke inför kommande säsonger.”
Det har varit en lång världscupsäsong som inleddes i mitten av april i Tadzjikistans huvudstad, Dusjanbe. Afghanistans bergiga grannland är inte något vanligt turistmål direkt. Och det är ibland ett äventyr med många upplevelser att cykla världscupen i XCE. Denna gång var det tajt innan cykeln till sist ankom med ett senare flyg efter att ha kommit på avvägar i Istanbul.
Edvin Lindh har bara satsat fullt ut på XCE-världscupen och disciplinens stora mästerskap i två år, där han har nått stora framgångar med sin explosivitet och följsamma cykelåkning. Han är SNABB och har dominerat de viktiga och poänggivande individuella tidskvalen helt. Framgångarna har inte låtit vänta på sig. 2024 vann Edvin världscupen och 2025 blev han världsmästare i den spektakulära tävlingsformen Cross-Country Eliminator (XCE).
”Nu ser jag fram emot en kortare viloperiod, följt av en vinter full av träning där jag ska ge mitt yttersta för att komma till tävlingssäsongen 2026 bättre än någonsin.”
Text: Tomas Larsson/ SCF
Foto: @henrikwergeland