Hilda gav tyska världsmästaren en tuff match i kamp om EM-bronset
Hilda Andersson avslutade årets internationella tävlande med dels en ny finalplats och dels att vara närmare medaljerna och årets tre dominanter än tidigare. Det blev en fin fjärdeplats på EM i slovakiska Poprad för Hilda.
Hon gjorde en stabil semifinal och var femma där. Sedan snäppade den unga cyklisten från lilla Klässbol utanför Arvika upp till finalen.
I finalen på den fina, naturbanebetonade anläggningen i Poprad med många stora stenblock säkrade i stort sett Vera Baron Rodrieguez och Alba Riera-Roura en spansk dubbelseger redan efter tre stationer.
Men världsmästaren Nina Reichenbach startade inte alls lika bra och Hilda Andersson hade verkligen hugg på ett brons i samma skede. Det skilde bara tio poäng, en enda fotnedsättning, i det läget.
Till slut drygade Reichenbach ut försprånget med ytterligare 20 poäng, men nära brons för Hilda. Riktigt bra kört!
EM-finalen damer
- Vera Baron Rodrieguez, Spanien 270
- Alba Riera-Roura, Spanien 250
- Nina Reichenbach, Tyskland 180
- Hilda Andersson, Sverige 150
- Eliska Hribkova, Tjecken 140
- Larena Hees, Tyskland 100
Alla resultat från EM-semifinalerna här!
På herrsidan gjorde svenska utomhusmästaren Ludvig Andersson en ny stabil internationell tävling som förstaårssenior och slutade på plats 17.
Alexander Karlsson var mera nöjd med känslan i åkningen och formen än på årets tre världscuptävlingar och VM. Nu hade svenska inomhusmästaren hoppats lite högre än plats 20 – i de trakterna som han har funnits på årets största tävlingar.
EM herrar 20 tum
- 1 Borja Conejos Vazquez, Spanien
- 2 Alejandro Montalvi Milla, Spanien
- 3 Dominik Oswald, Tyskland
- 17 Ludvig Andersson, Sverige
EM herrar 26 tum
- 1 Jack Carthty, Storbritannien
- 2 Daniel Baron Rodriguiez, Spanien
- 3 Julen Saenz de Ormijana Llana, Spanien
- 20 Alexander Karlsson, Sverige
Alla resultat från EM i cykeltrial här!
Text: SCF
Foto: Privat
Svenska Cykelförbundet är stolta över att presentera våra samarbetspartners. Tack vare dessa fantastiska företag kan våra cyklister oftare ta sig längre ut i världen.