Alla grenar
Bancykel

Johan Carelle vill vara med och skapa framtidens bästa cyklister

Bancykling är superhett i stora delar av Europa och resten av världen. Men i Sverige kämpar bancykel för sin överlevnad. Det här vill Johan Carelle, Sveriges förbundskapten i bancykel och platsansvarig för Sveriges enda Velodrom, ändra på. Förra veckan fick han sitt förordnande som förbundskapten förlängt och nu vill han sätta Velodromen i Falun på kartan en gång för alla.

– Vi behöver bryta gamla invanda mönster. I Sverige kör många cyklister skidåkning och testcykel vinterhalvåret medan Europas proffscyklister varvar mountainbike och landsvägscykling med både bancykel och cykelcross, säger han.

Carelle tar holländaren Mathieu van der Poel som exempel. Just van der Poel kör inte bancykel, men har däremot sopat banan i både MTB, landsväg och cykelcross de senaste åren. Landsmaninnan Marianne Vos, en av världens mest framgångsrika cyklister genom tiderna, har VM-guldtitlar i både bancykling, landsväg och cykelcross.

– Ska man bli bra på att cykla måste man cykla. Jag tror att framtidens bästa cyklister behöver träna cykel året om för att ha en chans och där kan bancykel vara en viktig spelare.

Bra rundtramp, övning på att ligga i klunga och träning i att hålla hög kadens är några av alla positiva effekter som bancykling ger. Med farter upp mot 60 kilometer i timmen ger bancykling förstås även rejält med fartkänsla.

Förutom bra träningsform för redan etablerade cyklister, tycker Johan Carelle att bancykel är en perfekt inkörsgren till cykelsporten och vissa helger körs introkurser för nybörjare i Velodrom CK:s regi. Velodromen erbjuder även lånecyklar för alla åldrar, även till riktigt små barn.

– På en bana kan man släppa barn utan risk för trafiken och de har i regel en bra utvecklingskurva, säger han.

För att öka intresset för bancykel jobbar Johan Carelle just nu på att hitta bra paketlösningar till förbundets medlemmar och landets cykelklubbar. Tanken är att locka intresserade cyklister som vill träna och samtidigt ha kul tillsammans en helg. Johan Carelle är medveten om att det geografiska läget gynnar långt från alla, och att sporten och verksamheten skulle må bra av om det fanns fler velodromer runt om i landet. Men det krävs både pengar och framför allt politiska beslut för att få till stånd nya banor.

– Det är en stor byggnad och dyrt projekt att få till, men jag har tidigare förespråkat att det borde byggas en velodrom i Stockholmstrakten. Bancykel ligger helt rätt i tiden, säger Carelle.


Före detta landsvägscyklist

Namn: Johan Carelle
Ålder: 52 år
Bor: I Falun, är från Stockholm
Gör: Platschef på Velodromen i Falun, förbundskapten i bancykel.
Det bästa med bancykel: Våra introkurser är oftast välbesökta. Då kommer folk som kanske aldrig suttit fast med fötterna. Adrenalinruset är häftigt att se hos folk som kört bana, alla stora leenden efteråt…
Om Velodromen: Den är oval, 190 meter lång, 5 meter bred och har som mest 50 graders lutning.
Egna meriter som cyklist:  Tävlade landsväg på 80-talet. Ett brons i lagtempo på junior SM är min bästa merit från den tiden.
Missa inte: Helgen den 8-9 februari gör Sveriges bancyklister upp om SM-titeln då Velodrom CK arrangerar SM.

Johan Carelle i testtagen på velodromen för några år sedan.

Bancykel

Nu är vi hemma efter en vecka i Frankfurt där vi tävlat mot de allra bästa juniorbancyklisterna i världen. Sveriges representant, Otto Strandqvist, deltog i både scratch- och poänglopp och genomförde sitt första VM mycket bra. Scratchloppet inleddes med ett kvallopp som gick enligt plan och som tog Otto till final. Han låg väl