
Gustav Johansson på SM i Falun och laddar om inför Champions League
VM-sjuan Gustav Johansson tog en vecka i Sverige då det vankas SM i omnium på velodromen i Falun under söndagen. Det är mellanlandning efter en närmast osannolikt bra VM-seniordebut i franska Saint-Quentin-en-Yvelines och stundande Champions League-premiären i hemma i Palma.
Den 8 april i våras flyttade Gustav Johansson till Palma, på prov. Han tog snart det stora beslutet att skippa hela landsvägssäsongen – har bara kört två SM-tävlingar – för att verkligen ge bancyklingen en chans. Det var liksom nu eller aldrig då han lämnade U23- och tog det tuffa klivet in upp till världsstjärnorna i seniorelitklassen.
Och när han sitter i velodromen i Falun ångrar han verkligen inte det beslutet. Säsongen har varit fantastisk med två TUNGA mästerskapsresultat: tia på EM och sjua på VM i poänglopp.
Hur kom det sig att det blev bancykel närmast på heltid, på Mallorca?
”Jag hade snackat en del med dansken Kenneth Berner som är tränare där. Det blir ju så att man pratar ganska mycket på tävlingarna med de som man fattar vad de säger, ha ha. Vi bestämde att jag skulle komma ner och testa ett litet tag. Norskan Anita Stenberg (blev Europamästare i München) fanns ju också där. Det blev ett ett samarbete som har funkat skitbra för mig”, förklarar Gustav.
Det är bara Johansson, Stenberg och en bulgarisk cyklist i det lilla träningsteamet.
”Träningsupplägget med sex stycken pass i veckan inomhus, tuff grenspecifik träning, märks verkligen. Det blir enormt stor stor skillnad i tekniken. Mitt dåvarande danska landsvägslag kör en del bana också, men då ville de ju att skulle köra allt på landsväg också och det håller inte om jag ska sikta på att försöka ta en OS-plats i bana.

Gustav Johansson, som kör för Team Ormsalva hemma i Sverige, kommer under överskådlig framtid att bo här i Palma – där det vankas premiär i bancykelns Champions League. Foto: Privat
Redan säsongen innan hade han gett sig iväg på egen hand och tävlat mycket utomlands.
”Den erfarenhet som jag har samlat på mig av att tävla är helt nödvändig när man går in i ett mästerskap. Ofta kan det vara nästan lika bra konkurrens på en mindre tävling som på ett EM. Det är bara att ta sig ut på så mycket som möjligt”, säger Gustav med ett avslappnat leende där vid andra sidan bordet vid Falu-velodromens nedre del.
Det var här allt började när han började på Hagströmska gymnasiet invid velodromen. Han tvekade aldrig att komma hem och köra SM i Falun, trots att det är CL-start hemma i Palma 12 november.
Det är heller inte helt oviktigt att få köra i svensk mästartröja i omnium, bancykelns mångkamp med fyra konditionskrävande lopp – och den mest prestigefyllda av OS-grenarna i bana.
Gustav tar oss med i kvartetten av prövningar i ett omnium. Först är det alltid ett scratchlopp.
”Scratch är ju som ett intensivt linjelopp; först över mållinjen. Man kan ta varv även i scratch men det är oftast avvaktande rätt länge. Farten byggs upp successivt…”
Vad kan du bli mycket bättre på i scratchloppet?
”Det är väl avslutningen, spurten – måste komma upp med högre högstafart om jag ska kunna konkurrera på allvar helt enkelt.”
Sedan väntar tempo, som skiljer sig från individuell sprint. Man inleder med fyra neutrala varv, men det är ingen masterstart – man år göra vad man vill. De som inte har samlat poäng måste spara krafter till sista spurten som avgör grenplaceringen. Och grenarna blir bara allt mer taktiskt raffinerade.
Nästa gren, elimineringen där det gäller att inte var sist efter vartannat varv, kan dessutom innehålla rätt tuffa kubbningar.
”Man sparar ju mest krafter genom att hålla sig där nere på banan, men det är hela tiden en avvägning. Man får kortast väg men kan bli låst där nere och plötsligt åka ut snabbt.”
Hur står du dig i den grenen där väl sportens rutinerade rävar har en fördel?
”Elimineringen hade jag svårt för i början men den blir roligare och roligare. Det beror väl på att jag börjar börjar behärska den rätt bra. Men det är ändå fortfarande den gren brukar få sämst poäng i – måste fortsätta jobbet med taktiken.

Gustav Johansson vinner här SM i poänglopp i december förra året efter en rätt jämn tillställning… Foto: Tomas Larsson/SCF
Så kommer vi till avslutningen, poängloppet. På EM och VM, men även ett grymt starkt kval till omnium-EM i form av ett kortare poänglopp har Gustav visat att han håller världsklass i poänglopp.
”Uthålligheten har varit min starkaste egenskap i bana länge Oftast kör jag inte så bra under de första 60–70 varven. Då går det oftast rätt lugnt fram till spurterna där många är pigga. Men sedan kan jag ofta ta ett eller två varv sista 60.
När det gäller omnium är Gustavs bästa tävling för säsongen en UCI-tävling i Odense med hela danska eliten på plats.
”Jag var fyra där och i stort sett all de bästa danskarna var på plats”, minns Gustav.
I poänglopp har Gustav närmast ett närmast osannolikt bra facit på årets två stora mästerskap. Han var först tia på EM i München och sedan sjua på VM i Paris utkanter. Båda gångerna tog han två varv, om ger 20 poäng vardera. På EM blev det dessutom lite ströpoäng i spurterna.
”På EM var jag loss själv länge när jag tog det första varvet. Sedan anslöt en belgare. Det andra tog jag tillsammans med favoriterna när jag hade tagit en enpoängare och de framför mig i den spurten drog i väg efteråt. Det kändes väldigt bra under loppet efter att jag hade haft mycket spänning inför mitt första seniormästerskap.”
På VM fick de första knappa 30 varven väldigt avvaktande.
”Sedan kom det igång och då var det plötsligt attacker nästan hela tiden. Jag trodde verkligen inte att jag skulle kunna ta varv själv på ett VM, när jag insåg att jag hade fått bra lucka. var det bara att gå ALL IN. Och det lyckades ju. Sedan var det lite kritiskt med att hänga med efteråt med den syrachocken Jag är väldigt nöjd med att jag vågade testa och att jag lyckades hänga med efteråt till sist.
Sedan fullföljde Gustav sin VM-gameplan närmast perfekt.
”Tanken var att hålla mig lugn och återhämta mig. Klarade jag bara det skulle det komma ett tillfälle att ta ett varv till. Och just exakt så blev det faktiskt. Jag kom med i en bra grupp med fyra bra åkare. Jag är VÄLDIGT nöjd med hur det gick och så loppet utformade sig för min del.”
På EM var du länge i regionen femma-sexa och på VM hade ett varv till betytt medaljstrid.
”Det var en balansgång på VM om jag skulle chansa och satsa på ett varv till. Men det hade sannolikt blivit för tufft och då hade jag kunnat tappa ett varv i stället. Men visst är det kul att jag känner att jag är med. Och jag har visat att man är inte med bara för att titta på. Nu känner jag att jag har lika stor chans på pallen som de andra. Så tänkte man INTE inför EM…”
Några som gillade Gustavs offensiva körning var Champions League-ledningen…
…tämligen direkt efter sjundeplatsen på VM kom ett erbjudande om ett wildcard som egentligen bara delas ut bland topp 6 från de största mästerskapen.
”De tyckte väl att det var så nära och visst kan det ha spelat in lite att de vill ha offensiva cyklister som kan medverka till bra tv-underhållning.”
Tyvärr ingår inte poängloppet i den tv-sända CL-delen.
”Nej, det blir scratchlopp och eliminering där. Men de kör ett fristående poänglopp, innan tv-sändningen. Ett UCI klass 1 poänglopp. Visst, kan det bli läge att köra bra där om några sparra sig till huvuddelen. Och kul att få vara med på lördagsunderhållning på tv”, säger Gustav Johansson med ett distansfyllt skratt där under den sedvanliga bak och fram-vända kepsen.
Årets Champions League i bancykel
- Första omgången: 12 november i Palma.
- Andra omgången: 19 november i Berlin.
- Tredje omgången: 26 november i Saint-Quentin-en-Yvelines.
- Fjärde och femte omgången: 2–3 december i Lee Valley Velopar i London.
- All CL-bancykel sänds såväl i svenska Eurosport och även Discovery plus-appen.
Bara premiären är väl skäl nog att bli rejält inspirerad va?
”Ja, KUL med premiären på min hemmabana. Och det blir faktiskt första tävlingen som jag gör där.”
Palma har så mycket annat, som turism, nöjesliv och kultur – finns det ett genuint intresse för bancykel där?
”Ja, det är mycket cykel på Mallorca och velodrom är stort. Förr hade typ varje by där en fotbollsplan och en velodrom…”
Hur mycket tjänar du på en premiär på hemmaplan?
”Det är en stor, fin bana så det är inga problem att köra bra där för alla i Champions League. Men alla banor skiljer sig åt. Olika sorts trä med olika känsla, olika lutning…så det är klart att det känns bra att cykla på hemmaplan.”
Din säsong är bra och kul MEN blir fruktansvärt lång, hur känns det just nu?
”Jag får mer energi av detta, nya chanser som öppnar sig. Men visst är det en lång säsong och våren som är fruktansvärt viktig då man börjar samla på sig OS-kvalpoäng från 1 februari. EM kommer tidigt och blir viktigt med många poäng som delas ut, liksom Nations cup. Det får bli en kort viloperiod med några lågintensiva pass efter Champions League-avslutningen.
De 24 bästa nationerna efter hela kvalperioden kvalar in till OS i omnium. Då mindre nationer kan kvala individuellt blir det ett ganska komplicerat upplägg. I grunden är en cyklist per nation och inget kval på plats i OS som på EM två förutsättningar som talar för Gustav – men sedan har hans stora framgångar hittills kommit i poänglopp.
Det är kul med bancykel just nu va?
”Ja, det är en väldigt rolig sport, HELT annat tryck med publiken än på landsväg, helt annat tryck på arenan. Det har gett mig helt andra upplevelser. Ta bara EM i München. Det var ett sådant tryck! Även om det är tryck på fotboll så är känslan på bancykel större för mig. Ett stängt tak gör sitt till att det har blivit en stor publiksport i många länder.”
Hur får du ihop det att mer eller mindre cykla på heltid?
”Jag måste leva väldigt sparsamt på ”Mallis”. Sedan har jag några privata sponsorer och så jobbar litegrann sommartid i Sverige, småjobb här och där.”
Kör du vidare på samma spår eller blir det några förändringar som det ser ut nu?
”Säsongen har spelat bra i händerna med resultaten och Champions League-chansen. Träningen har ju funkat jättebra. Jag kör vidare på Mallis och ser bara fram emot det ännu mera nästa år. Just nu känner jag ju att man blir lite bättre hela tiden.”
Text och övre bilden: Tomas Larsson/SCF
Svenska Cykelförbundet är stolta över att presentera våra samarbetspartners. Tack vare dessa företag kan våra cyklister oftare ta sig längre ut i världen och tävla.
