Alla grenar

Vanliga frågor om tävlingslicens

Här är svaren på vanliga frågor som vi får till kansliet. Läs gärna igenom listan innan du loggar in på SweCyclingOnline och löser din licens.


  1. Är det BRÅTTOM?
    Välj kortbetalning så aktiveras din licens direkt.
  2. Du saknar UCI-ID
    Du har fått upp ett meddelande om att du saknar ett UCI-ID. Följ instruktionerna. Läs här hur du ska gå tillväga. Var ute i god tid! Hinner du ändå inte få ditt UCI-ID i tid innan första tävlingen kan du i de flesta fall lösa engångslicens på plats.
  3. Att tänka på vid fakturabetalning
    Med fakturabetalning tar det cirka två dagar innan licensen aktiveras efter det att den har registrerats som betald, d.v.s. utifrån det betaldatum du har valt för betalning + ytterligare två/tre dagar innan du kan se din licens i din profil. Det kan ta tid innan fakturan dyker upp i mejlkorgen och ibland hamnar de skräpkorgen.
  4. Fakturering till förening
    Alla fakturor till föreningar (licensbeställningar, årsavgifter med mera) ställs till den officiella epostadressen till föreningens kassör som föreningen har uppgett i IdrottOnline. Kommer fakturan fel, uppdatera era uppgifter IdrottOnline och kontakta oss på kansli@scf.se.
  5. Kvitto på betalningen
    Bankens betalningsutdrag gäller som kvitto när du betalar. Under ”mina köp” i din profil kan du hitta dina tidigare betalningar.
  6. Minderårig?
    Kortbetalning gäller vid licensbeställning för minderåriga. Detsamma gäller personer utan fullständigt personnummer registrerat i IdrottOnline.
  7. Byta licens
    Du kan byta din licens utan kostnad en gång per år. Det gör du genom att ansöka om en ny licens i systemet.

Mer om hur du ansöker om licens i SweCyclingOnline här