Swecyclingonline – Cyklist

I inloggat läge med föreningskoppling i swecyclingonline kan du som cyklist teckna licens, anmäla dig till tävling samt betala anmälningsavgifter.

Säkerställ följande innan du försöker logga in för första gången om du vill logga in med föreningskoppling.

1. Kontaktuppgifter i föreningens medlemsregister i IdrottOnline

För att du ska kunna logga in på swecyclingonline måste du veta vilken e-postadress din förening lagt in i sitt medlemsregister i IdrottOnline. Den e-postadressen använder du när du loggar in. Om du vill ändra e-postadress kopplat till din sida, kontakta din förening och be om att uppdatera dina uppgifter.

2. Roller i föreningens medlemsregister

Nytt för 2025 är att din förening måste säkerställa att de gett dig som cyklist rätt roller i IdrottOnline för att du ska kunna teckna licens för just din klubb. Rollerna är ”Medlem i förening – Cykel” och ”Cykelutövare – Cykel” eller ”Aktivitetsledare – Cykel”. Är klubben osäker kan du skicka dem denna länk med en instruktion på hur de tilldelar rätt roller: Ändringar i roller inom IdrottOnline påverkar både SCF och föreningarna – Förbundet – Svenska Cykelförbundet

3. När ovan två uppgifter är genomförda är du reda att logga in på Swecyclingonline med föreningskoppling första gången:

  1. Gå till http://www.swecyclingonline.se och klicka på ”logga in” uppe till höger.
  2. Under inloggningen ”Logga in för att anmäla dig till tävlingar och teckna tävlingslicens”, klicka på ”Jag har glömt mitt lösenord/Jag är ny användare”.
  3. Skriv in den e-postadress som föreningen har registrerat för dig i medlemsregistret i IdrottOnline. Klicka på på ”OK”.
  4. Ett mejl med uppmaning att skapa ett lösenord skickas till angiven e-postadress.
  5. Skapa ett lösenord och sedan logga in.
  6. Får du upp ett meddelande om att din epost används av fler användaregör så här.
  7. När du är inloggad, klicka på ditt namn (din profil) som finns högst upp på sidan, klicka sedan på ”Licenser”. Klicka på knappen ”Hämta ett UCI-ID” och vänta upp till 30 sekunder.
  8. Nu bör du ha ett UCI-ID och kan gå vidare och teckna licens.
  9. Inom 24 timmar efter att du tecknat din tävlingslicens bör du få en notifikation via mejl eller sms med en uppmaning att ladda ner eller aktivera Cardskipper-appen. Ska du tävla internationellt är det extra viktigt att aktivera din licens i appen Cardskipper. En digital licens är giltig även enligt UCI (Internationella Cykelförbundet).
  10. Ska du utomlands skriver du även ut utlandstillståndet som finns som utskrivbar pdf (Skriv ut utlandsintyg) i din profil under bilden på din licens i swecyclingonline.

Är du osäker på vilken epost som finns registrerad eller om du inte kan logga in, kontakta först din förening för att säkerställa att allting är inlagt korrekt i deras medlemsregister i IdrottOnline.

*Får du upp ett meddelande om att ”flera användare finns registrerade på din epostadress”? Här finns instruktioner hur du aktiverar kontot.

Vanliga frågor om licensansökan i swecyclingonline

Ta mig till swecyclingonline!


🛠️ Felsökningsflöde – Swecyclingonline

➤ Start: Vad har du problem med?


1️⃣ Jag kan inte välja huvudförening när jag ska teckna tävlingslicens

→ Kontrollera att föreningen lagt in dig på rätt sätt i sitt medlemsregister i IdrottOnline

❓ Har föreningen gett dig rätt roller i IdrottOnline?

  • ✅ Ja → Kontakta kansli@scf.se

  • ❌ Nej / Osäker → Kontakta din förening och be dem säkerställa att du har rollerna:

    • ”Medlem i förening – Cykel”

    • och
    • ”Cykelutövare – Cykel” eller ”Aktivitetsledare – Cykel”

Mer info finns för föreningen att läsa här: Ändringar i roller inom IdrottOnline påverkar både SCF och föreningarna – Förbundet – Svenska Cykelförbundet


2️⃣ Jag får inte upp knappen ”Hämta UCI ID”

→ Har du loggat in på rätt sätt?

❓ Loggade du in första gången med den e-postadress som din förening registrerat på dig i IdrottOnline?

  • ✅ Ja → Gå vidare

  • ❌ Nej / Osäker →

    1. Gå till www.swecyclingonline.se

    2. Logga ut

    3. Klicka på ”Jag har glömt mitt lösenord / Jag är ny användare”

    4. Ange e-postadressen som föreningen registrerat på dig i IdrottOnline
      ➜ Är du osäker på vilken e-postadress föreningen använt? Kontakta din förening.

    5. Klicka på Ok och följ instruktionerna du fått i mejlet för att skapa nytt lösenord

    6. Logga in med det nya lösenordet


3️⃣ Systemet säger att det är flera användare med samma e-postadress

→ Kontrollera familjekonto / delad adress

❓ Har föreningen lagt in samma e-postadress till flera familjemedlemmar i IdrottOnline?

  • ✅ Ja →
    Om du får upp följande ruta:

    1. Fyll i personnumret för rätt person (låt e-postadressen stå kvar)

    2. Klicka på ”Ny användare / Glömt lösenord”

    3. Följ mejlinstruktionerna för att skapa ett lösenord

    4. Logga in med personnumret och det nya lösenordet
      ➜ Nu bör du komma åt rätt profil

  • ❌ Nej → Gå vidare

❓ Får du upp meddelandet ”Det är flera användare med samma e-postadress”, men ingen ruta visas för e-post och personnummer?

→ Du kan ha skapat ett konto utan föreningskoppling (denna möjlighet tog bort 2025-04-25)

  • ✅ Ja →

    1. Logga ut från swecyclingonline.se

    2. Klicka på ”Jag har glömt mitt lösenord / Jag är ny användare”

    3. Ange den e-postadress som föreningen registrerat på dig i IdrottOnline.
      ➜ Är du osäker på e-postadressen? Kontakta din förening.

    4. Följ mejlinstruktionerna för att skapa nytt lösenord

    5. Logga in med föreningskoppling

  • ❌ Nej → Gå vidare

❓ Får du fortfarande felmeddelande?

→ Testa inloggning med personnummer

  • ✅ Ja →

    1. Använd ditt personnummer (12 siffror, utan bindestreck eller mellanslag) som användarnamn

    2. Ange ditt lösenord

    3. Klicka på ”Logga in”

→ Fungerar det ändå inte? Testa med ditt IdrottOnline-ID

  • ✅ Ja →

    1. Använd ditt IdrottOnline-ID (7 siffror) som användarnamn
      ➜ Kontakta föreningen om du inte vet ditt IdrottOnline-ID

    2. Ange ditt lösenord

    3. Klicka på ”Logga in”


4️⃣ Jag får upp meddelandet ”Användaren hittades inte” när jag klickar på ”Jag har glömt mitt lösenord / Jag är ny användare”

Dubbelkolla e-postadressen med din förening

❓ Har föreningen registrerat rätt e-postadress på dig i IdrottOnline?

  • ✅ Ja → Gå vidare

  • ❌ Nej / Osäker → Kontakta din förening och be dem kontrollera att rätt e-postadress är inlagd. Det är vanligt med stavfel, t.ex. att det står .se istället för .com, eller tvärtom. En felaktig adress gör att systemet inte hittar dig.


📩 Fortsatt problem?

Kontakta SCF:s kansli:
✉️ kansli@scf.se
Ange namn och förening till den som ska ha tävlingslicensen i mejlet.