Alla grenar
Förbundet

Kessiakoff är tillbaka hos SCF i ny roll – länk för samarbetspartners

Fredrik Kessiakoff har en BRED cykelbakgrund. Han har varit toppcyklist, med allt från VM-medaljer i MTB till sju dagar med den rödprickiga bergatröjan i Tour de France, och haft flera bärande uppdrag hos Svenska Cykelförbundet. Nu är Kessiakoff tillbaka hos SCF, i en ny viktig roll – som Key account manager.

Det var 24 år sedan Fredrik för första gången i kontakt med SCF. Sedan dess har det där förhållandet hållit. Senast var Kessiakoff förbundskapten och grenansvarig för mountainbike där han valde att kliva åt sidan vid årsskiftet. Innan dess satt han i styrelsen.

”Jag känner att jag har förutsättningar att komma in i mitt nya jobb ganska snabbt då jag har god förståelse för förbundets uppbyggnad; just att jag både har suttit i styrelsen i fem och ett halvt år och jobbat operativt i två år. Jag hoppas att det som är nytt och jag har att lära vägs upp av de här förkunskaperna. Det känns riktigt kul att vara tillbaka, med nya arbetsuppgifter”, säger Fredrik Kessiakoff entusiastiskt.

Vilken nytta i jobbet med gamla och nya sponsorer har du av att själv ha tillhört den yppersta världseliten i både mountainbike och landsväg?

”Jag har stor förståelse hur professionella cykelteam jobbar för att skapa värden för sponsorer, att man måste ta hand om sponsorer genom att ge dem vad de vill ha.”

Arbetsbeskrivningen är till att börja med ganska bred för Fredrik, men huvuduppgifterna är som namnet antyder att på alla sätt ta hand om sponsorer och samarbetspartners, inte minst de gamla – men också nya.

”Ja, på ett sätt är jag marknadsansvarig. Men det allra viktigaste i mitt nya jobb är att ta hand om sponsorer precis som namnet antyder, ha hand om key accounts –och fånga upp nya som vill samarbeta med förbundet. Det är jag som är ansvarig för att sponsorer ska synas i våra olika kanaler. Jag har redan börjat jobba för att svensk cykel ska få lite mera tv-tid”, säger Fredrik.

Just att sälja in svensk cykel hos samarbetspartners är en funktion där både Fredrik och SCF-ledningen har sett behovet under en längre tid.

”Nu finns det en person som en företagare vet att man hela tiden kan kontakta och att jag då är intresserad av deras frågeställningar och problem, en marknadskontakt. Det är en funktion som SCF har saknat och som jag tror kan lyfta svensk cykel på sikt. Jag tror på små förbättringar redan 2022 men att vi ser väldigt stor skillnad till 2023…”

Nu finns det någon som kan ta sig tiden till att skapa paket för samarbetspartners.

”Exponeringen och behoven är olika. Men att de ska få synas och berätta sina budskap på ett bra sätt är förstås en viktig grund.”

Svensk cykel har några etablerade världsstjärnor. De är ganska få, men i åtta grenar finns det mycket kraft och många duktiga unga cyklister med stor potential.

”Och de här cyklisterna vill vi lyfta fram. Vi är ingenting utan våra cyklister. Vi måste ge synlighet till dem och visa upp den glädje och kraft som finns i svensk cykel. Se till att allt syns där det ska synas.”

Text och foto: Tomas Larsson/SCF