Förbundet

Därför kan en ny fullstor velodrom lyfta svensk cykelsport i framtiden

Svenska Cykelförbundet medverkar just nu till att en modern velodrom som även är en multiarena ska byggas i Jönköping, ett projekt som kan stå klart 2026. Bancykling har internationellt visat sig vara en ovärderlig skola för många typer av cykelgrenar. En velodrom kan ge sportslig framgång och erbjuda en säker och effektiv träningsmiljö. Vi bad förbundskaptenen i bancykling, Johan Carelle, förklara nyttan av en fullstor velodrom.

Bancykling är en träningsgrund för både bancyklister och landsvägscyklister, med otaliga framgångshistorier som Filippo Ganna, Mark Cavendish och Elia Viviani. Dessa cyklister har alla haft fördel av att träna på en velodrom.

Velodromen i Manchester, byggd inför sommar-OS i London 2012, är ett perfekt exempel på detta. Storbritanniens satsning resulterade i sju av tio möjliga guldmedaljer i bancykling. Holländska sprintstjärnor som började inom BMX visar också hur man kan växla mellan olika cykelgrenar och ändå nå toppresultat.

Så här listar Johan Carelle, förbundskapten tillika SVT:s expert vid de senaste VM-tävlingarna i bancykel, fördelarna med bancykling för svensk cykelsport i stort.

För elit- och tävlingsverksamhet

  • Utmärkt för kadensträning.
  • Lär cyklister att placera sig i klungan.
  • Främjar offensiv tävlingsstrategi och hög fart.
  • Förbättrar uthållighet och ”kilometerdrag”.
  • Enkelt att utvärdera träning och prestation.
  • Effektivare och bättre trampteknik.
  • Allmän teknisk förbättring.

För motionsverksamhet

  • Förbättrar cykelteknik.
  • Träning i gruppcykling.
  • Tids- och intensitetseffektiv träning.
  • Ökad säkerhet på vägen.
  • Relativt lätt att förbättra fysisk kapacitet.

För barn och ungdomar

  • Säker cykelträning utan trafik.
  • Grundläggande teknikutbildning.
  • Gruppcykling utan trafikrisker.
  • Tidsmässigt effektivare än utomhuspass.

Velodromen erbjuder en säker och kontrollerad miljö där cyklister i alla åldrar och nivåer kan utveckla sina färdigheter, vilket gör det till en ovärderlig resurs inom cykelsporten.

Första steget mot framtiden för svensk cykelsport

Första steget är taget. Markområdet är tilldelat och entreprenören är etablerad. Ritningar för hotell och multiarena är klara och Jönköpings kommun har gett sitt godkännande.

”Det viktigaste är att vi är igång. Nästa vecka har vi vårt andra projektmöte och många bra idéer finns redan. Vi vill inte bara ha en bancykelarena, utan en plattform för alla aktörer. Som jag har förstått det börjar vi närma oss en lösning på hotelldelen. Den sportsliga delen är givetvis också jätteviktig,” säger SCF-ordföranden Stefhan Klang.

Läs också:

Text: SCF
Foto: SCF, SCF  respektive Tengbom