Meny
BMX

Svensk trio har nött i regnet och nu väntar pumptrack-VM i Santiago

Det här är VM-trion som verkligen har varit tvungen att trotsa skitvädret i Sverige i sina förberedelser. Kungsbackaduon Oskar Kindblom och Helena Sund samt numera även tävlande förbundstränaren Filip Svanberg är redo för att ta sig ända till Chiles huvudstad Santiago och tävla om VM-placeringarna i starkt växande cykelgrenen pumptrack.

Oskar Kindblom har imponerat med sin säkerhet på träning. Om drygt en vecka är det allvar och VM i Chile.

 

Oskar Kindblom och Filip Svanberg var på träningsläger i Portugal för en månad sedan. Då kvalade Svanberg dessutom in med en oklar framtid om det skulle bli en resa eller inte medan både Oskar och Helena har sin resa betald av huvudsponsorn Red Bull.

”Men förbundet ville in och stötta med förbundskapten och satsa på bra placering. Och när jag ändå har en biljett så tycker jag att det är lika bra att cykla. Det finns mycket att vinna på i förberedelserna att kunna vara på banan. Jag och Oskar har varit väldigt tajta på träningen. Därmed kan vi kan kolla på varandra när vi testar olika linjer i träningsåk. Det kan vara väldigt givande”, säger Filip Svanberg.

Filip Svanberg har dubbla uppgifter på VM i Santiago.

Blir det inte splittrat att både vara ledare och köra själv?

”På själva tävlingsdagen är det inte mycket att tänka på då vi har ett ganska enkelt koncept. Det stora jobbet är innan. Vi kommer hjälpa varandra och kanske filma nyckelpartier för att kolla efteråt och justera.

Helena Sund har haft ett lite annat upplägg, men de har kört en gemensam träningsträff i Varberg.

”Varbergs pumptrack är mindre och tajtare; väldigt teknisk utan någon lång raksträcka. Det är svårt att behålla flyt och hastighet. Så här har vi kört intervaller, även nu precis innan avfärd. Helenas åkning såg riktigt bra ut när vi träffades i Varberg. Och hon var var jättetaggad inför VM. Kul!”

Det speciella med pumptrack är att cykelvalet är ganska fritt. Just nu skadade toppamerikanen Tommy Zula, 2019 års världsmästare, kör på en MTB. Förra årets världsmästare körde på en specialtillverkad BMX med 22-tumshjul. Och Helena Sund har börjat tävla på en 24-tums cruiser-BMX.

”Intressant att Helena vågar ta en egen väg. Just 22-tummaren är en kostnadsfråga, men cruiser kan man ju testa. Oskar – och även jag – har valt att inte testa runt utan lita på den inkörda 20-tumscykeln”, förklarar Svanberg.

Helena Sund ordnade en betald VM-resa till Santiago via det svenska kvalet i Åre. Foto: Johan Linhart

 

I övrigt har Kindblom och Svanberg varit på riktigt stora pumptrackanläggningar. När det hämtades ut  landslagskläder i Skara passade de på att köra ett tretimmarspasss.

”Skaras bana är relativt lång och teknisk. Sedan kan man variera sig så det blir ännu svårare. Vi har valt så krävande banor som möjligt att träna på.”

Det har mestadels varit ihållande duggregn sedan ni kom hem från Portugal, egentligen förlorar ni på att ha VM i november va?

”Nja, vi biter ihop och kör fast det regnar. Vi har inte klagat på vädret.  Varken jag eller Oskar bryr oss om regnet. Det löser sig med en regnjacka, en extra cykeltvätt och en bastu efteråt någon gång bara så får man upp värmen…”

Den stora genomköraren gjorde de i Isaberg i måndags och tisdags, ett tvådagarsläger.

”Banan är stor, lång och krävande. Absolut den bästa banan för oss att träna på. Den har långa sträckor, korta sträckor. Det är en komplett pumptrack.”

Oskar Kinblom gjorde ett bra VM förra året och tar nu sikte på långresa till Chile på söndag och helgen efter tävlingsdags i Santiago.

Hur såg det ut för Oskar i Isaberg?

”Det ser jättebra ut inför VM för Oskar. Han är i bra form och väldigt taggad att åka. I Isaberg såg man i hans åkning att formen finns där – känns förberedd. Han är så clean på banan; gör sällan misstag och kör väldigt fort på banan.

Hur är VM-pumptracken i Santiago?

”En bra och utslagsgivande VM-bana vad det verkar. Det är alltid svårt att säga exakt när man bara har sett bilder. Men det ser ut som en varierad bana; en bra mix med  kurvor, korta och långa sträckor.”

I Sverige får vi ju allt fler fullstora kvalitetsbanor, är utvecklingen liknande internationellt  – och har det redan påverkat konkurrensen till Chile-VM tror du?

”Med tillgång till bana blir det mer mer naturligt att satsa på sporten, som blir större och större. Man kan se en effekt av det också utomlands. men vi känner att vi har gjort allt vi har kunnat och utnyttjat varje träningstillfälle som vi har fått till och hjälpts åt. Vi känner oss väl förberedda inför avresan, som blir lite längre tidsmässigt för mig än för Oskar och Helena!”

Text: Tomas Larsson/SCF
Foto: SCF och Johan Linhart


Svenska Cykelförbundet är stolta över att presentera våra samarbetspartners. Tack vare dessa företag kan våra cyklister oftare ta sig längre ut i världen och tävla.