Alla grenar

Grattis till VM-uttagningen, Kristofer Nennestam!

Kristofer Nennestam4

Du ska vara kommissarie på VM i Bergen 2017, hur känns det?

Det känns jättekul att få uppleva ett VM i kommissarierollen. Man kommer så nära mästerskapet, vilket är otroligt spännande. VM är ju det bästa av det bästa, det är stort, publikmässigt och många supportrar på plats.

Hur kom det sig att du blev kommissarie?

Det behövdes fler kommissarier och det var nog min klubb, Laholmscyklisten, som sa att ”Du får gå kursen! Jag älskar ju cykel och att bli kommissarie blev ett bra sätt för mig att hålla kvar en fot i cykelsporten även när jag slutade vara aktiv cyklist själv.

Vad är det som gör uppdragen så kul?

Det är väldigt många olika saker; man jobbar i ett brett spektra och har kontakt med cyklister, lagledare, föräldrar och arrangörer på ett sätt som jag aldrig haft tidigare, som tävlingsarrangör. Rent sportsligt finns det heller inget bättre sätt att följa ett lopp än som kommissarie. Du får information om händelserna långt före alla andra, och kontakten med alla runt en tävling är så kul.

Vad blir din uppgift på VM?

Det vet jag inte än, det får man reda på bara dagarna innan, men jag hoppas att jag får flera olika roller under veckans gång.

Vad är kommissariernas roll, vad gör ni?

Generellt sett ser vi till att det finns ett fungerande samarbete mellan arrangör och alla inblandade parter. Att det blir säkra tävlingar för de som tävlar – såväl på det sportsliga planet som att det blir ett säkert arrangemang, att inga yttre faktorer skapar olyckor. Sen har kommissarierna olika roller på tävling. Chefskommissarien är den som fixar allt inför tävlingen, samordnar boende, resor och allt övrigt för sina kollegor. Under själva tävlingen har chefskommissarien en samordningsfunktion, håller i möten och ser till så att informationen når ut till alla berörda. Vid en landsvägstävling jobbar Kommissarie 2 med utbrytargrupper, Kommissarie 3 och 4 med servicebilarna, vilket innebär allt från att kolla att bilarna håller ordningen i karavanen till att ge tillstånd för att åka upp till utbrytningar. Sen finns det MC-kommissarier. Målchefen ansvarar för att resultaten blir korrekta, det arbetet kan bli väldigt rörligt t.ex. vid etapplopp, där det finns bergspris att hämta. Därutöver finns det många andra uppgifter att lösa inom de olika rollerna, man delegerar arbetet med sina kollegor, utifrån de erfarenheter som de har.

Bild: Christer Hedberg

Bild: Christer Hedberg

Vad krävs för att bli kommissarie?

Först går man en grundkurs på två dagar som innehåller teori. Sen blir det praktik som för kommissarier landsväg innebär att man är med på tre olika tävlingstyper – ett GP, ett tempo- och ett linjelopp, då blir man distriktskommissarie och kan delta på distriktets egna tävlingar. För att bli nationell kommissarie läser man lite mer teori där man lär sig om cupregler, etappregler med mera. Här kommer även regler kring bilkaravaner in.

Det finns också en del sidokurser, till exempel Radiotour, en roll där man blir en länk mellan kommissarierna och teamen. Man sitter i bil och fungerar ungefär som en speaker. Radiotouren ger information till lagen under tävlingen, och frigör tid från kommissarierna som då kan tänka på annat.

Behövs det någon extra kompetens för en kommissarie på VM?

Egentligen inte. Kunskaper i engelska eller franska är obligatoriskt för internationella UCI-tävlingar eftersom alla möten hålls på de språken. På nationella tävlingar räcker svenska långt.

Vad har du för förväntningar inför VM i Bergen?

Än så länge är jag lugn men jag hoppas man blir lite nervös när det väl blir dags. Då presterar man oftast bäst.

Vad gör du när du inte är på cykeltävlingar?

Jag jobbar inom säkerhetsbranschen, det passar mig bra att kunna planera min egen tid för att kunna vara med på tävlingar.

Skulle du rekommendera andra att bli kommissarie?

Absolut! Vi vill ha fler kollegor, kommissarier är en bristvara och vi behöver bli fler! Du får utmaningar, det är kul, du utvecklas och kan på sikt hitta karriärmöjligheter. Du får erfarenheter som är bra i andra sammanhang, och som UCI-kommissarie får du även jobba internationellt. Vill du bli kommissarie gör du en intresseanmälan till Kommissariekommittén, som samlar ihop dem och anordnar kurser utefter önskemål.

Ser du en möjlighet i att göra samma resa inom cykelvärlden? Utbilda dig till kommissarie inom landsväg, mountainbike, trial eller övriga grenar! Anmäl ditt intresse genom ett mejl till kommissarie@live.se. Läs lite till om kommissarier här.

BIld: Valentin Baat